Nieuw onderwerp beginnen

gebruik TomTom-kaart

Als Basic-gebruiker eerste testroute gemaakt.

Route vergeleken met route in Rider 5.

Voor snelste route lijken routes identiek (in ieder geval zelfde afstand); voor kortste route zijn er duidelijke verschillen in de route.

Ik denk dat dat ligt aan het kaartmateriaal tussen de Rider 5 en het kaartmateriaal dat ik hier gebruik (Google?).

Klopt dat?

Kan ik als Basic-gebruiker de TomTom-kaart niet gebruiken?

Als ik dat wel zou kunnen, zouden de routes dan exact gelijk moeten zijn?

Opmerking: ik heb slechts een beginpunt en een bestemming opgegeven.

Ligt niet zo zeer aan het kaartmateriaal maar vooral aan de methode hoe de kortste route berekend wordt. Het lijkt zo simpel maar kleine verschillen in interpretatie van de definitie kortste route kan al behoorlijke verschillen opleveren,

Om met de TomTom kaart te werken moet je Gold Member zijn. Je routes met de Tomtom kaart zullen dan  wellicht beter aansluiten op je Rider.

Verstandiger is om meer punten te gebruiken om de route meer te dwingen. De specifieke TomTom kaart is dan veel minder noodzakelijk. 

Mijn mening is dat de specifieke TomTom kaart veel meer nut heeft bij GPX routes/tracks, dan bij ITN routes. De Rider 5 kan bij mijn weten niet of niet goed overweg met GPX waardoor gewoon ITN moet gebruiken. 

De routecalculatie van de TomTom kaart is exact hetzelfde als de routecalculatie van je TomTom.

Belangrijk is dat instellingen identiek zijn en je TomTom volledig up-to-date is.

Google Maps heeft een andere kaart met een andere calculatie.

De TomTom kaart is idd alleen voor Gold gebruikers, het is een erg dure kaart in gebruik.

Zie ook de nieuwsbrieven, daar heb ik het verschil van de diverse kaarten in uitgelegd.

Kan ik instellen dat standaard TomTom als kaart wordt gekozen ? Nu moet ik dit iedere keer wijzigen. 

Nee, u moeten even op TomTom klikken.

Als je Gold-gebruiker wordt, is dat op de een of andere manier aan het toestel gekoppeld of blijft het Gold-abonnement gewoon in stand bij aankoop van een nieuwe TomTom?

TomTom en MyRoute-app zijn volledig gescheiden.

Duidelijk.

Ik wil als Basic gebruiker overstappen naar Gold lifetime; kan ik daarbij nog gebruik maken van de kortingscode (ontvangen met kaartje op de motorbeurs) of is die actie voorbij?
Blijft mijn gebruikersnaam gehandhaafd na overstap?

Gebruikersnaam blijft hetzelfde.

De actie is helaas voorbij, ik gun je het graag, maar als ik dat bij jou doe, moet ik het voor iedereen doen.

Nieuwsgierig als ik ben als nieuwe gold-gebruiker geprobeerd of Myroute nu inderdaad dezelfde route berekent als mijn TT-Rider (Rider 5)  indien gerekend wordt met optie "kronkelroute".
Instelling in toestel zoveel mogelijk secundaire wegen (stand met meeste "kronkels"); stand in Myroute ook zoveel mogelijk kronkels.
Helaas.....  Routes lopen absoluut niet gelijk; verschillen zijn groot.
Ook andere instellingen geprobeerd, maar ook dan geen gelijke routes te krijgen.
Dat vind ik wel erg jammer; temeer omdat ik verwachtte dat routes in zelfde kaartmateriaal identiek zouden lopen zoals eerder ook bevestigd werd.
Wat is er mis?
PS: kaart in toestel is laatste versie van TT (Kaart "Europe" v965.7520)

Kaart en berekening is absoluut hetzelfde, dat zit in TomTom API ingebakken en kunnen wij als programmeurs niet veranderen zonder de API te hacken.

Het enige wat invloed heeft zijn lokale invloeden zoals de GPS coördinaten waarvan je vertrekt.

Het kan zelfs voorkomen dat als je vijf keer een kronkelroute aanzet in je TomTom op ongeveer dezelfde plaats, je vijf keer een iets verschillende route krijgt voorgeschoteld.

GPS is niet perfect, er is sprake van een behoorlijke foutmarge in ontvangst.

Ben zelf van mening (en eigenlijk overtuigd) dat de routeberekening van de tomtom kaart overeen komt met de huidige generatie TomTom apparaten (NavCore 4 heet dat geloof ik) en dat het duidelijk kan afwijken bij oudere generaties.

Daarom gaf ik ook aan dat bij de Rider 5 de TomTom kaart veel minder nut heeft.

Als de routecalculatie op de TomTom kaart identiek zou zijn aan die van het toestel zou dat heel mooi geweest zijn. Zou kunnen dat dat met de Rider 400 inderdaad zo is, echter niet met de Rider 5 helaas (iets waarvan ik eigenlijk wel uitgegaan was en ook zo begrepen had). En al is de Navcore van een andere versie, dat wil nog niet per se zeggen dat daarmee ook de rekenalgoritmes anders zouden moeten zijn. Het typische is dat de routeberekening in de Rider 5 beter overeenkomt met de berekening op de google kaart dan met de TomTom kaart in Myroute...

Ik heb nooit gezegd dat ze anders zijn. Heb alleen gezegd dat er verschillen kunnen zijn en dat ik dat aannemelijk acht.

De Rider 5 is de laatste van de oude generatie zonder een echte toekomst dus. De Rider 400 is de eerste van de nieuwe generatie met een toekomst. Ik durf hierbij rustig te zeggen dat TomTom in de NavCore de boel flink op de kop heeft gezet. Mede omdat het een en ander aan functionaliteit van de Rider 5 (nog) niet in de Rider 400 zit.  Door de Navcore helemaal opnieuw op te bouwen is het zeer aannemelijk dat de rekenalgoritmes  niet 100% identiek zijn en daarmee dus verschillen mogelijk zijn.

Aangezien NavCore 4 voor de TomTom de toekomst is, is het niet raar dat de online kaarten van TomTom (MyDrive en MyRouteapp) een identiek rekenalgoritme hebben als de NavCore4.

TomTom's eigen IQ gebeuren, wat nu (LifeTime) Traffic heet, zit ook in de kaart verwerken. Dat zou betekenen dat je 's-morgens om 7 uur een andere route kan krijgen dan 's -avond om 23:00 uur.

Google heeft dit ook maar doet de berekening blijkbaar anders en die dichter bij de Rider 5 ligt.

Ik krijg nu ook de indruk dat de 'oude' Riders een andere calculatie hebben, vreemd, omdat de onderliggende kaart, waar de calculatie is ingebakken, wel hetzelfde is.