Nieuw onderwerp beginnen

Inhoud van een GPX bestand

Op dit moment wordt in de GPX zowel een route als een track gestopt. Dit is vooral voor de Rider 40/400/410 gebruikers verwarrend. De route uit de GPX heeft daar absoluut geen waarde. De kans op afwijkingen in de route op de Rider is veel groter dan met een track.

Om deze reden is het prettig om de gebruiker wellicht te keuze te geven hoe de inhoud van een GPX er uit moet zien. Route, een Track of beide.

Bij een Garmin is zowel een route als de track in de GPX veel minder een probleem. Als zijn er daar ook wel situaties te bedenken dat je liever alleen 1 van beide in je apparaat krijgt.

We laten het even zo, bijna iedereen weet dat je beter via track kan navigeren.

En misschien kun je straks in de TomTom ook kiezen om via de gpx routepunten te navigeren.

Als ik zo'n gpx bestand open in Bootcamp en deze vervolgens upload naar mijn Zumo 500 krijg ik geen of niet bruikbare routering, is dat anders als ik een gold abbo neem en rechtstreeks naar mijn zumo upload ? En hoe deel ik daze routes vervolgens met mijn tourclubje ?

Als Gold member krijg je een beter resultaat omdat je gebruik kan maken van de Here (Garmin) kaart. Delen kan via Twitter, Facebook en email. Nog makkelijker is als je vrienden ook een account maken in MyRoute-app. Dan kun je samen een MyRoute-app groep starten en alles met elkaar delen.

Gold Abbo gescoord en aan de slag, 1e route ging direct weer mis, daarna route ingekort naar ca 200 km toen werkte het wel.....

Vreemd? De lengte van de route heeft totaal niets te maken met wel of geen aanwijzingen. Er moet iets anders verkeerd gegaan zijn.

Even voor de duidelijkheid. In de Zumo krijg je bij een Track nooit navigatieaanwijzingen. De lijnen worden in het scherm getoond en het is aan jouw om ze gewoon te volgen. Zelfs de richting maakt het niet uit.

Wil je wel navigatieaanwijzingen, moet je gebruiken van een Route en in de juiste richting rijden. MyRoute plaatst zowel een Track als een Route in de GPX. Daar ligt het dus niet aan.

Ik heb even een vraag over het volgende (uit de nieuwsbrief Multi-Mapping):

"Here: routecalculatie, voor Gold gebruikers, route in de Here kaart van MyRoute-app Web is één op één hetzelfde als de route in je Garmin."

Op basis van een track heb ik een route gemaakt met de Here kaart en deze geëxporteerd naar een Zumo 660. In het bestand trof ik een zgn. directe route aan, dus alleen viapunten met rechte lijnen. Na het importeren in de Zumo 660 verwachtte ik een herberekening maar deze bleef uit en bij het openen van de route in de Zumo zag ik nog steeds de directe lijnen tussen de punten.Pas na herberekenen in de Zumo werd de route een feit. Deze was vrijwel 1 op 1 met het eveneens meegeleverde track maar daar had ik zelf wellicht wat meer viapunten moeten gebruiken (nu 23 op een route van 62km). 

Ten opzichte van het gestelde in de nieuwsbrief klopt het dus niet helemaal want ik had zeker het herberekenen niet verwacht. En ja, herberekenen staat "aan" en maakt de Zumo gebruik van de laatst verschenen kaart (NT2017.20).

Ik zal dezelfde route ook eens laden in een BMW NAV V.

De Here kaart heeft gelijke dekking als de Garmin kaart maar is geen Garmin kaart. Daarnaast is de GPX bestand die MyRoute maakt geen specifiek Garmin GPX bestand maar een universeel bestand. Dat betekent dat er informatie mist die Garmin wel in zijn GPX bestanden stopt. Om deze reden gedraagt de Zumo zich dan ook anders dan je verwacht.

Dank voor je snelle antwoord, maar ik vind het eerlijk gerzegd onvoldoende als ik kijk naar de info op de website. Wat jullie beloven geeft een andere en m.i. ook een foutieve indruk.

In de info pagina's staat trots vermeld.:

"Maak je als Garmin gebruiker geen zorgen, we verliezen de vele Garmin gebruikers echt niet uit het oog! Sterker nog, speciaal voor de Garmin gebruikers hebben we de Here kaart die Garmin zelf ook gebruikt inclusief routecalculatie geïmplementeerd. Heel fijn is ook dat je de route die je ziet in de TomTom óf Here kaart via de MyRoute-app Connector via usb één op één hetzelfde kunt kopiëren naar je TomTom of Garmin, dat kan met geen enkele andere routeplanner!"

En dat kan dan mijn fout zijn, maar als iets 1 op 1 wordt overgezet, dan verwacht ik dat óók als uiteindelijk resultaat in de Zumo. Om dan te stellen dat de Zumo "zich anders gedraagt dan verwacht" is niet correct omdat de aangeleverde route simpelweg niet voor een Garmin is samengesteld maar in het standaard gpx-formaat is gehesen. Ook in m'n eerste bericht hierboven haal ik (in cursief) al een andere tekst aan die dezelfde incorrecte "1 op 1" verwachting wekt. 

Ik begrijp best dat dit pakket verkocht moet worden, maar geef dan op z'n minst correcte info. En die is dat je feitelijk alleen met een track/spoor die 1 op 1 situatie haalt en niet met een route. 

Beste Erik, wat er staat klopt. Garmin gebruikt exact dezelfde kaart als dat wij gebruiken. Met dezelfde routecalculatie. Alle instellingen moeten dan wel op standaard staan en je Garmin moet volledig up to date zijn. Er is één verschil en dat is dat Garmin/Basecamp werkt met harde en zachte routepunten. Het aantal harde routepunten dat de Zumo aankan is beperkt. Wat wij adviseren is de track te gebruiken om te navigeren, wij hebben geen 660 op voorraad, maar op de nieuwe modellen werkt dat zo: http://ondersteuning.myrouteapp.com/support/solutions/articles/12000010962--rechte-lijnen-in-garmin 

Zumo 660 heeft het probleem van te veel punten niet. Het onderscheid tussen hard en zacht is er pas (officieel) vanaf de Zumo 3-serie. Deze kwam na de 660.

MyRoute zal Basecamp/Mapsource nooit 100% kunnen vervangen. MyRoute is een universeel routeprogramma. Dat betekent dat er altijd ergens een compromis moeten worden gesloten. Hele specifieke en weinig gebruikte Basecamp functies zullen dus niet gauw overgenomen worden,

Wil men MyRoute toch heel dicht tegen Garmin's eigen software krijgen, zou men veel tijd moeten steken in hoe Garmin bepaalde functionaliteit in de GPX bestanden verstopt. De makers kunnen/moeten bepalen of dit zinvol is.

Ik gebruik al 2 jaar geen Garmin meer maar het probleem van de rechte lijnen moet toch op te lossen zijn. Het lijkt er mij op dat MyRoute iets vergeet of verkeerd wegschrijft in de GPX. 

De rechte lijnen krijg je vanuit Basecamp ook als je in Basecamp de optie "Direct" kiest in je profiel.

Normaal gesproken moet je gewoon een route in je scherm krijgen en rechte lijnen van punt naar punt. 

Hoi Michel, Ik heb geen idee waarom je met de harde en zachte punten komt aanzetten want in het voorbeeld heb ik het over een Zumo 660 en die heeft daar totaal geen last van. Dat je een track adviseert, net als MrGPS altijd doet, dat weet ik, maar da's niet het punt. Het punt is dat jullie communiceren of op z'n minst de indruk wekken (zie boven) dat een route bij een Garmin met gebruik van de Here kaart 1 op 1 wordt overgezet hetgeen pertinent onwaar is. Een gpx bestand, waar een voor een garmin geschikte route in zou moeten zitten, bevat slechts een verzameling viapunten waar de Zumo in eerste instantie helemaal niets mee doet behalve dan het zichtbaar maken van een aantal rechte lijnen. De door Garmin gebruikte vormingspunten ontbreken volledig. Dus hoe je het ook went of keert, dat is géén 1 op 1 overgezette route.  

Als je stelt, maak een route op eender welke kaart en gebruik het track om deze over te zetten, dan heb je wat mij betreft de enige mogelijkheid te pakken waar het goed zal gaan. Maar een echte route voor Garmin, daar zijn jullie in mijn ogen (nog?) niet toe in staat.

Hallo Erik, excuses voor mijn fout met betrekking tot de 660, dat was te snel en onvolledig geschreven door mij. Maar waar het volgens mij bij de meeste gebruikers vooral om gaat, uitzonderingen daargelaten, is dat de route die je ziet op de PC en zodanig hebt gepland je precies hetzelfde wilt rijden. En dat is mogelijk, Garmin berekend de route tussen de viapunten hetzelfde als de Here kaart, tenminste als je Garmin firmware en software volledig up-to-date is en alle instellingen op standaard staan. Onze Here kaart wordt dagelijks automatisch op de achtergrond bijgewerkt, Basecamp en je Garmin moet je doodmiddel van updates bijhouden, daar kan een eerste kleine verschil ontstaan. Helaas is het wel zo dat Garmin soms fouten maakt in de berekening, die zijn we zelf ook wel eens tegengekomen. Maar laten we eerlijk zijn, het gebeurt soms zelfs als je via Basecamp een route maakt en exporteert naar twee zumo's 660 het ook kan voorkomen dat de routes tijdens het rijden enigszins van elkaar afwijken. Daarom het advies om de track te gebruiken, door de grote hoeveelheid trackpunten is de kans op foute berekeningen navenant kleiner. Op deze wijze hebben we half Europa met de Garmin doorkruist en hebben we, buiten de wegversperringen, altijd exact dezelfde route gereden als dat we via de PC hebben gepland. We zullen de teksten bekijken en waar nodig beter formuleren. Indien je niet tevreden bent heb je 14 dagen herroepingsrecht, dus je kan zonder opgaaf van reden je geld terugvragen. In dit geval ben ik, bij wijze van uitzondering, bereid om het aankoopbedrag ook na deze 14 dagen terug te storten. Wel wil ik je vragen hiervoor een support ticket aan te maken, dan komt het direct bij de juiste mensen terecht. 

Ik ben helemaal niet van plan om het abonnement op te zeggen hoor. Misschien wil jij dat wel, maar als "GPS-expert" voor verschillende motorclubs wil ik simpelweg grondig weten hoe het werkt en waar de eventuele afwijkingen vandaan komen. Nu weet ik ook wel dat "Garmin's wegen soms ondoorgrondelijk zijn", net als die van Tomtom trouwens, maar dat wil niet zeggen dat ik mij maar overal bij neerleg. Ik gebruik als zo'n 10 jaar een GPS op de motor en rij circa 25000 km per jaar, gewoon voor de lol, dus de meeste fouten heb ik inmiddels wel gemaakt. Dat ik wellicht wat kritisch overkom vloeit voor uit het feit dat de meeste rijders onvoldoende onderscheid kunnen maken tussen routes en tracks en als daar dan ook nog directe routes tussen zitten ben ik bang dat een groot deel het simpelweg niet meer kan volgen. Duidelijkheid voor alles dus.

En over dit pakket, op zich ben ik best wel tevreden met de mogelijkheden die het pakket biedt en dan zeker over het kunnen spelen met de verschillende kaarten in combinatie met de instellingen. Ik heb alleen soms ruzie met het onbedoeld klikken van de muis waardoor soms punten verschijnen waar ik ze niet wil hebben. Ik maak overigens geen gebruik van de android-app (M'n Garmin heeft 't spoor al.) en wat ik zoal zie zijn heel veel korte tracks die niet te corrigeren zijn (de eerste 12 stuks bijvoorbeeld, krap 66 km. gemiddeld / verkeerd rijden/ stops, huisadres etc.). Al zoekend in de "ondersteuning" lees ik ook dat jullie geen bibliotheek daarvoor willen samenstellen en da's in mijn ogen echt een gemiste kans. De argumenten die ik daarbij lees, bijv. de beschrijving die erbij hoort te worden ingevuld, is juist nu wat ik mis bij mijn ingeladen tracks. al was het maar een beschrijving per map.

Maar goed, niet alles kan snel gerealiseerd worden en het delen lijkt goed te werken en wellicht heeft het al zelfs al weer nieuwe gebruikers opgeleverd. Ik zou alleen graag zien of men de tracks ook al heeft opgehaald dus een tellertje, naast een duimpje, zou best leuk zijn en geeft dan ook meteen de populariteit van een track of route aan.

Tot slot, nu ik toch bezig ben met een wensenlijstje, ook ik zou graag voorkeurs instellingen willen kunnen vastleggen waaronder de route voorkeuren en te vermijden instellingen per kaart. 

We willen je ook graag erbij houden, maar ik meende te lezen dat je ontevreden was en daarom mijn voorstel. Geen gps is perfect, geen routeplanner is perfect. Zo en zo hebben we ook nog te maken met beperkingen in technische mogelijkheden. Beperkingen in gps ontvangst, afwijking in berekening van locaties, het hoort er allemaal nog bij. Wij doen er alles aan om binnen de technische mogelijkheden het beste en leukste routeplatform te bouwen. Op dit moment werken we aan 3 grote implementaties die (hopelijk) 01 januari 2017 zijn afgerond. Daarna gaan we op basis van gebruikersfeedback weer verder met finetunen. We hebben een suggestielijst waar we zeker nog een jaar mee zoet zijn :). 

1 persoon vindt dit leuk