Nieuw onderwerp beginnen

Plan een eenvoudige reis met MyRoute-app!

Tips & Trics, plan een eenvoudige reis met MyRoute-app!

Er is niet één beste manier om je reis te plannen. Wil je jouw manier ook delen? Ga dan In MyRouyte-app naar ‘Ondersteuning’, dan naar ‘Forums’ en plaats je bericht in het topic ‘Tips and Tricks’. In dit voorbeeld een 3-daagse Ardennen en Eifel trip, vrijdag heen en zondag weer terug. Deze trip is de vuurdoop van Daniel, de hoofd programmeur van MyRoute-app, net zijn A 2 rijbewijs gehaald. Dus ik maak de ritten niet zo extreem en ik zorg dat we eind van de middag in een leuk stadje of dorpje aankomen voor een biertje. Zo ga ik te werk.

De Ardennen en Eifel ken ik vrij goed, ik hoef niet via Google te zoeken naar bezienswaardigheden of leuke stadjes. Ken ik de streek niet, dan Google ik meestal naar ‘Top 10 bezienswaardigheden’ en ‘Top 10 leukste stadjes’ van desbetreffende streek.

Voor de eerste overnachting kiezen we voor het stadje La Roche en Ardenne, weet zeker dat daar leuke cafeetjes te bezoeken zijn J. Nu log ik in MyRoute-app en klik via ‘Routelab’ op ‘Start een nieuwe route’. Ik geef de route de titel ‘Van Nootdorp naar La Roche en Ardenne’. Nu type ik linksboven in het zoekveld mijn vertrek locatie en plaats daar een routepunt. Daarna toets ik La Roche en Ardenne in en zet daar ook een routepunt.

image

Afbeelding 1. Het Begin.

Als ik de vertrekdatum weet ga ik direct een overnachting reserveren in La Roche en Ardenne. Dat kan ook via MyRoute-app. Daarvoor klik ik op het routepunt in La Roche en Ardenne. In de pop-up die dan verschijnt klik ik vervolgens op het ‘bed’ icoontje. Je ziet nu een formulier van Booking.com.

image

Afbeelding 2. Klik op bed icoontje.

image

Afbeelding 3. Booking.com formulier. 

In het formulier kan ik aankomst en vertrekdatum invullen en klikken op de blauwe button ‘Hotels zoeken’. Op de volgende pagina zie je de zoekresultaten. Links op de pagina van Booking.com kun je aangeven hoeveel kamers je wilt en voor hoeveel personen je een overnachting wilt boeken. Wij kiezen voor Hotel Resto Leon, midden in het centrum, dichtbij de gezelligheid. Klik dan eerst op ‘Toon beschikbare kamers’ en vervolgens op ‘Boek nu’. Het hotel is gereserveerd, betalen kan op locatie. Vaak kan er tot 2 dagen van tevoren nog geannuleerd worden, maar lees goed de voorwaarden. Ik kopieer vervolgens het adres van het hotel.

image

Afbeelding 4. Zoekresultaten.

Nu kun je de pagina van Booking.com sluiten en weer terugkeren naar de kaart van MyRoute-app. Ik plak het adres linksboven in het zoekveld en klik op enter. Het mooie van Google Maps is dat veel hotels in de kaart staan vermeld, dit hotel ook. Ik verwijder het routepunt die in het centrum van La Roche en Ardenne (routepunt 2) staat. 

image

Afbeelding 5. Adres van het hotel. 

image

Afbeelding 6. Juiste locatie.

image

Afbeelding 7. Routepunt verwijderen. 

Ik heb nu een route van startlocatie tot voor de deur van het hotel, maar wil graag een lekker stuk binnendoor rijden. Het idee is tot Luik via de snelweg te rijden en dan binnendoor naar het hotel. Omdat ik een TomTom heb switch ik eerst over van Google Maps naar TomTom. Als je trouwens overzicht over de hele route wilt, kun je naar ‘Toolkit’ en dan naar ‘Toon volledig’.

image

Afbeelding 8. Van Google Maps naar TomTom kaart.

Het eerste stuk snelweg zint me niet, Antwerpen, Brussel, Namen is vaak erg druk, dat ga ik eerst aanpassen. Beter alternatief is naar mijn mening Breda, Eindhoven, Maastricht, Luik. Daarvoor ga ik met mijn linkermuisknop ingedrukt op de routelijn staan, er verschijnt een cirkeltje, met muisknop ingedrukt kan ik de routelijn nu verslepen (drag & drop), waar ik mijn muisknop loslaat verschijnt een routepunt. Dat herhaal ik totdat de route loopt zoals ik dat wil. Staat een routepunt niet netjes op de weg, zoom dan helemaal in en zet het routepunt netjes op de juiste helft van de weg.

image

Afbeelding 9. Het eerste stuk snelweg.

Nu komt het leuke gedeelte, een binnendoor route maken van Luik naar La Roche en Ardenne. Daarvoor switch ik over naar de ViaMichelin kaart. De routeberekening van TomTom blijft gehandhaafd, alleen de ViaMichelin kaart wordt nu getoond. De ViaMichelin kaart heeft van die leuke groene toeristische weggetjes, die willen we in de route.

image

image

Afbeelding 10. Switchen naar de ViaMichelin kaart. 

Ik ga de routelijn via drag & drop verplaatsen naar leuke groene weggetjes op de ViaMichelin kaart. Maar ik wil niet offroad rijden, dus ga ik eerst naar de Toolkit > Vermijden > en vink ‘Onverharde wegen’ aan. De route in de Ardennen ziet er nu zo uit en zal echt leuk zijn om te rijden.

image

Afbeelding 11. Binnendoor over de groene weggetjes.

Dag 2 en dag 3 kun je op dezelfde manier aanpakken. Het lijkt misschien veel werk, maar met een beetje oefening kun je binnen één uur zo’n driedaagse trip klaar hebben. Tot slot nog een paar tips:

Als je met een groep gaat kun je in MyRoute-app een ‘Groep’ aanmaken, dan kun je makkelijk ‘op afstand’ informatie uitwisselen en delen. Klik hier voor de handleiding.

Ook handig is om dan een ‘Evenement’ aan te maken, je kunt in één keer je Groep uitnodigen voor het Evenement, alle routes en informatie voor alle deelnemers overzichtelijk bij elkaar. Klik hier voor de handleiding.

Heb je naast het rijden ook tijd om bezienswaardigheden te bezichtigen, voeg dan POI’s toe aan je route. Klik hier voor de handleiding.

Je routes worden automatisch opgeslagen in je Profiel onder Routes. Je kunt mapjes maken en je routes overzichtelijk archiveren. Klik hier voor de handleiding.

De routes van deze trip heb ik ook in een mapje geplaatst, klik hier voor de routes.

Wij van MyRoute-app hopen dat u heeft genoten van dit bericht en wij wensen u nog veel plezier van MyRouteApp en op de weg! 

Aanmelden om een reactie te posten