Nieuw onderwerp beginnen
Uitgesteld

Ook voor motorrijders?

Ik hou mij bijzonder veel bezig met het plannen van toeristische motorroutes. Tot nu toe gebruikte ik heel veel de Michelin overlay of papieren kaarten om de "groene wegen" te zoeken. Er bestaan al verschillende goede planningstools die daar deels gebruik van maken. Maar de éne is omslachtig, de andere niet up-to-date, of kan niet overweg met alle toestellen of ze zijn ronduit prijzig.

MyRoute-app lijkt me op het eerste zicht een welkome aanvulling op de programma's die ik momenteel gebruik en de look and feel bevalt mij zeer goed.

Maar waar jullie je wat mij betreft écht zouden kunnen gaan onderscheiden naar motorrijders toe, is het inventariseren van de mooiste motorwegen. Zo ook misschien voor andere doelgroepen zoals rally, paarden, ofrroad, ...

Ook bv. de mogelijkheid om een route te optimaliseren zodat ze zo lang mogelijke aaneensluitende stukken bevat. Dus weinig kruispunten waar je moet stoppen en drukke dorpscentra vermijden.

We blijven continue doorontwikkelen omdat het onze passie is.

Persoonlijk bepaal ik liever zelf wat mooie motorwegen zijn, dan ik dat door anderen laat bepalen.

Bijvoorbeeld, als ik naar de Alpen ga, vermijd ik alle bekende passen, ze zijn mooi, maar vaak vreselijk druk en dat wil ik liever vermijden.

Maar er komt tussen nu en 2 maanden bijvoorbeeld wel een 'kronkelige route' optie en die is straks goed te gebruiken als je snel een leuke route wil maken.

Dus er komen stap voor stap meer mogelijkheden.

Welja, ik bepaal ook graag zelf wat ik mooi vind maar ik plan routes doorheen heel Europa en dan is het toch enigszins handig als je weet wat door de doorsnee rijder als mooie wegen ervaren wordt. Ik kan moeilijk alle routes gaan verkennen.

Nuja, het zou mooi zijn maar is natuurlijk geen must. In veel streken is het gewoon allemaal mooi :-)

Van Onroute heb je de motorkaart. Deze is er voor een groot gedeelte van Europa. Heb deze ook een tijdje geprobeerd. In het begin is het fantastisch maar naar een tijdje, kom je iedere keer op dezelfde wegen uit en wordt het dus vervelend.

In Nederland ben ik zo'n kaart niet meer nodig. Weet ondertussen heel aan welke karakteristieken een weg moet voldoen om als mooi geclassificeerd te worden. En dat blijken er toch meer te zijn dan de Onroute kaart het aangeeft.

Het zelf maken van veel routes, al dan niet m.b.v bestaande routes, is de beste tool die je hebben kan om mooi routes te maken.

Om deze reden geef ik dan ook de voorkeur aan de "pure" kaart. Het is mooi als er opties komen voor makkelijk mooie routes te maken maar het moeten wel opties blijven. Het moet niet de basis van de kaart worden.

Daar ben ik het mee eens.

Alle extra's mbt routes maken komen in de toolkit terecht.

Dan kun je zelf bepalen of je de functie wel of niet wilt gebruiken.

De kronkelige wegen optie in de TomTom kaart zijn we nu mee bezig, met een beetje geluk kunnen we die volgende week gebruiken.

Wel, het moet inderdaad wel gewoon een optionele functie blijven.

Maar laat ik even een voorbeeld geven. Wij zijn onlangs naar de Morvan geweest. Geen motorminnend mens in m'n omgeving die daar blijkbaar al van gehoord had. Blijkbaar een zeer mooie streek voor motorrijders. En dat was inderdaad zo. Maar wel nét iets te ver om eens snel te gaan verkennen.

Nu, we hadden geen flauw benul van welke routes we moesten nemen. Gelukkig had ik ergens één mooie beschrijving gevonden met uitgewerkte routes.

Die routes heb ik in m'n RoadTracer geladen en dan toch nog een aantal "groene" wegen extra in de routes gestopt en wat aanpassingen gedaan.

Zonder dat document had ik de routes zelf ook kunnen maken op basis van de RoadTracerkaart waar de motorwegen op aangeduid staan. De weg heen en terug heb ik immers zelf moeten uitzoeken met behulp van m'n kaart. 

Als je dus in totaal onbekend gebied gaat vertoeven, is zo'n kaart zeer handig als basis. Om elk jaar alle michelinkaarten te kopen, is ook onbegonnen (en vooral duur) werk.

Bij Garmin heb je de Onroute kaart (enkel Garmin en relatief duur), bij Tripy zit het in RoadTracer (geen kat gebruikt dat behalve ik) en bij RouteYou is het een overlay maar die is dan weer zo dicht dat bijna elke weg in het motornetwerk zit.

Ik mis dat voorlopig dus in elke nieuwe ontwikkeling op gebied van motor-GPS, zo'n universele motorkaart. De kronkelroute-optie van Tomtom is nice maar komt slechts in de buurt. Mooie motorwegen hoeven niet per definitie kronkelwegen te zijn, hé. 

Nuja, ieder zijn mening hierover en jullie zijn de ontwikkelaars en moeten het haalbaar zien. Ik zou het alleszins wel een verrijking vinden van jullie (overigens reeds zeer sterke) applicatie.

Dank je Wim, we blijven doorontwikkelen, en komen we op een idee om dit relatief eenvoudig te implementeren zullen we het zeker niet alten.

Is er iets met RouteYou API (als die er is) of met Onroutekaarten te knutselen?

We zullen dat eens rustig bekijken tzt.

UIteraard. Het zijn ook alleen maar ideeën. 

Daar moeten we het van hebben :)

Het probleem van de Michelinkaarten is dat je ze niet kan opladen, behalve als je ze koopt via Tripy.

Maar ze zijn verouderd, eer zijn nog veel groene wegen naaste groen wegen.

In plaats van je ergens heen of door te sturen zou je beter het omgekeerde doen nas een to do lijs, kan je een to-avoid lijst maken.

Zaken die je absoluut wil vermijden of zoveel mogelijk.

Je zou kunnen zeggen :

- vermijd snelwegen

- vermijd ook wegen waar je sneller dan 90 km/uur kan rijden

- vermijd industriegebieden ….

1 persoon vindt dit leuk

Met de TomTom kaart is straks heel wat mogelijk, daar zijn we mee bezig.

Dit is een geautomatiseerd bericht. Reeds zijn aantekeningen gemaakt van de berichten in deze conversatie. De topic wordt gesloten om te voorkomen dat er mensen reacties plaatsen die niet relevant zijn aan het oorspronkelijke onderwerp.
Indien u het noodzakelijk acht dat het onderwerp opnieuw wordt aangekaart, maak dan alstublieft een nieuw topic aan. Gelieve uw bericht compleet te maken met een duidelijke beschrijving zodat ons team er spoedig mee aan de slag kan.