Nieuw onderwerp beginnen

TomTom Rider 400 herkent route & track in GPX formaat beide als track

Beste,

Als ik vanuit MyRouteApp een route exporteer naar de TTR400, in het aangewezen formaat GPX1.1, dan zie ik op de TTR inderdaad 2 routes binnenkomen: één met voorvoegsel "route" en één met voorvoegsel "track". So far so good.

Echter de TTR herkent beiden als een track (zie je in de lijst bvb al aan het icoontje dat er voor staat).

Dat de ene niet als een route herkend wordt, is op zich al wel eens vervelend (blijkt nu gewoon een track met minder trackpunten). De TTR behandelt een route en een track anders - zo moet je bij een track steeds alle trackpunten in volgorde volgen (uiteraard zeker :-) ), en kan je bij een route tijdens de rit een routepunt verwijderen.

Waarom zou je dit willen doen? Wel, situatie is als volgt: je maakt een fijne route in MyRouteApp aan, exporteer deze, en hop op weg.

Dan staat daar plots toch een plaatselijk markt op je track zeker, of een omleiding wegens wegenwerken (wat in België links/rechts al wel eens geregeld durft gebeuren), waardoor je het volgende trackpunt niet meer kan volgen, ... en hop de rest van je routeplanning om zeep. Dit kan ook aan mijn onkunde liggen.

Vandaar:

* Is het mogelijk dat in het GPX formaat de route daadwerkelijk als route herkend wordt in de TTR400?

* Of kan je met je TTR toch even van je track afwijken, een paar trackpunten overslaan, en daarna toch terug on-track geraken?

Mijn huidige workaround: Het aantal punten in de gemaakte route flink vermeerderen, en exporteren als ITN bestand. Deze wordt wel als route herkend.

Mvg,

DeSeppe

Beste Deseppe,

Dit is vreemd aangezien uw .gpx bestand ook over een routebestand hoort te beschikken. Kunt u voor mij als volgt testen of er geen sprake is van een fout in onze connector tool?:

1. Open uw route op MRA

2. Klik op 'Save as' en selecteer MyDrive beta

3. Sla de route op via MyDrive en open deze vervolgens op uw TomTom

Kind regards,

Christian Orie

Customer Support

Hallo Christian,

Ook via "Save as" & "MyDrive beta" worden de beide routes als track herkend.

Via "MyDrive beta" en ".ITN" formaat selecteren, werkt niet. Het verzenden mislukt dan.

MyDrive zelf lijkt mijn inziens enkel met tracks te willen werken: als ik op MyDrive een nieuwe route aanmaak (spannende of snelste), dan bewaart die deze steeds als een track. (Ik geef toe, deze functionaliteit gebruik ik eigenlijk nooit).

Mvg,

DeSeppe

UPDATE: Heb nog wat opzoekingen gedaan, en blijkt dat de TTR een .GPX bestand - zowel route type als track type - steeds als track gaat beschouwen. Maw "works as designed".

Ik geloof dat dit niet het geval hoort te zijn. TomTom Rider 400 is een van de beste navigatie systemen wanneer het aankomt op compabiliteit met MyRoute-app. Wellicht is het aanmaken van een ticket bij TomTom zelf het meest verhelderend m.b.t tot dit onderwerp;

https://nl.support.tomtom.com/

Dit zelfde probleem ondervindt ik inmiddels ook. 

Wat DeSeppe zegt klopt volledig.

Voor de Rider 400 is een ITN bestand een route en een GPX altijd een track. Dit is geen fout van de Rider. Dit is zoals TomTom het bedoeld heeft.

Bij een typsiche Route zie altijd de waypoints/routepunten terug die je tijdens het maken van een route geplaatst hebt. 

Bij een track zie je alleen lijn kronkelen over je scherm met eventueel een begin- en eindpunt.

De Rider laat dit verschil feilloos zien. 

Als je een Route start (dus ITN en herkenbaar aan het gesloten pijltje) komen alle geplaatste routepunten terug in je scherm.

Bij een Track (dus GPX en herkenbaar aan het gestippelde pijltje) zie geen routepunten terug in je scherm alleen het begin en eindpunt.

Omdat een GPX zowel een route als track kan bevatten en MyRoute altijd beide in een GPX stopt, is het zo belangrijk dat ze herkenbaar zijn daarom wordt er ook de toevoeging Route of Track aan de naam toegevoegd.

Een GPX Route kan te weinig punten bevatten om een juiste route te kunnen berekenen.

@Team MyRoute:

MrGPS heeft nog wel eens contact met jullie en hij is behoorlijk voorstander om alleen maar een Track in de GPX export te stoppen. Ik daarentegen juist weer niet. Mijn ervaring heeft mij geleerd dat de GPX routes nagenoeg geen rare fratsen laat zien onderweg in vergelijking tot de bijbehorende track. Een track maakt vaker uitstapjes naar zijwegen dan een route

U kunt er op rekenen dat wij in de toekomst zowel een route als een track bestand in onze GPX bestanden zullen behouden M. Schrijver :)

Dit is een geautomatiseerd bericht. Reeds zijn aantekeningen gemaakt van de berichten in deze conversatie. De topic wordt gesloten om te voorkomen dat er mensen reacties plaatsen die niet relevant zijn aan het oorspronkelijke onderwerp.
Indien u het noodzakelijk acht dat het onderwerp opnieuw wordt aangekaart, maak dan alstublieft een nieuw topic aan. Gelieve uw bericht compleet te maken met een duidelijke beschrijving zodat ons team er spoedig mee aan de slag kan.